Een behandelmethode waarbij, door middel van een speciale techniek, de spieren worden aangeprikt, zodat deze snel en langdurig ontspannen raken.
Dry needling is gericht op het “uitschakelen” van “triggerpoints” die kenmerkend zijn voor myofasciale pijn (pijn in de spieren). Triggerpoints zijn kleine verhardingen in een spier die voor uitstralende pijnklachten kunnen zorgen.
Tijdens de behandeling maakt de therapeut gebruik van een “droge” dunne acupunctuurnaald. Door middel van deze techniek worden spieren aangeprikt wat leidt tot een voelbare daling van de spierspanning met een pijnvermindering en een betere beweeglijkheid als gevolg. Dry needling is geen acupunctuur. De naald is de enige overeenkomst. Bij acupunctuur wordt geprikt in energiebanen. Bij dry needling in triggerpoints in spieren.

Triggerpoints kunnen ontstaan door tal van oorzaken, waaronder:

• Acuut, bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of ongeluk
  • Alcohol of gebruik van chemische stoffen
  • Chronisch: door een langdurig verkeerde houding
  • Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld arm, schouder en/of nek bij computergebruik (RSI, KANS)
  • Overbelasting /blessures bij sporters
  • Beschadiging van weefsel zoals bij een meniscus-letsel of een hernia
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijvoorbeeld door gips
  • Psychologische factoren zoals stress en depressie
  • Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte, bijvoorbeeld ontstaan na een botbreuk of operatie
  • Slaaptekort
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak

Dry Needling is een evidenced based handeling bij het bestrijden van myofasciale pijn

Veelvoorkomende klachten door triggerpoints:

• Pijn/stijfheid in een spier; pijn op ‘afstand’
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Pijnontwijkend gedrag: je gaat ‘anders’ bewegen
  • Tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid

De behandeling is gericht op het uitschakelen van de triggerpoints

De fysiotherapeut zoekt specifiek in die spieren naar de bewuste triggerpoints, waarna hij die plaatsen behandelt om de spieren te ontspannen. Via het gericht aanprikken met een naaldje raken de spieren ontspannen. Bij langdurige klachten behandelt de therapeut vaak meerdere spieren.

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich kort aan, welk een soort krampgevoel geeft. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kun je makkelijk bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid of stijf aan, maar dat is vaak van korte duur.

Denkt u dat dry needling u kan helpen? Neemt u dan contact op met FysioSahiner om te bespreken of dry needling de geschikte oplossing is.

dry-needling
Bel