Een sportmassage is een krachtige massage om het lichaam weer in balans te brengen. Door middel van langzame, diepe massagetechnieken met veel aandacht voor de spieren, worden er mechanische prikkels op het lichaam uitgeoefend. Deze mechanische prikkels leiden op hun beurt weer tot reacties in het lichaam en deze reacties zorgen ervoor dat herstel van het evenwicht in het lichaam plaatsvindt.

Een sportmassage stimuleert de bloedcirculatie en hiermee
de zuurstof- en bloedtoevoer

training

Kortom, een sportmassage verbetert de bloedcirculatie en hierdoor de afvoer van afvalstoffen, pijnprikkels en vocht, de toevoer van zuurstof en voedingstoffen. Een sportmassage bevordert dus het spierherstel, waardoor blessures worden voorkomen door overbelasting van je spieren.

Sportmassages worden vaak preventief gebruikt om blessures te voorkomen

FysioSahiner adviseert om enkele dagen voor als na een flinke inspanning een sportmassage te nemen. Maar ook tijdens een training kan een sportmassage ontspannend werken. Als je al last hebt van een blessure, dan zorgt een sportmassage voor sneller herstel.

Vooraf een training
Met een stimulerende massage wordt ervoor gezorgd dat het lichaam klaar is om optimaal te presteren. Deze stimulerende massage zorgt voor een goede doorbloeding en bereidt de spieren voor op de komende prestatie.

Tijdens een training
Hier ligt het accent op ontspanning. Tijdens het sporten kan het prettig zijn om specifieke spiergroepen even rustig te masseren, zodat de prestatie daarna weer verder opgepakt kan worden.

Na een training
Herstel wordt bevorderd, eventuele spierpijn voorkomen en de hersteltijd wordt verkort. Het lichaam ontspant zich en wordt daardoor voorbereid op een volgende inspanning. De massage zorgt voor minder spierpijn en minder kans op blessures.

Een sportmassage, welke een ontspannende werking op het gehele lichaam heeft, is geschikt voor zowel sporters als niet-sporters. Niet-sporters kunnen dezelfde reacties hebben als sporters. Dit kan bijvoorbeeld door een langdurige blootstelling aan overbelasting, verkeerde werkhouding of stress komen. Zo vloeit alle stress en spanning uit het lichaam weg.

Een sportmassage is vooral geschikt voor mensen met langdurig
opgehoopte spanning in lichaam en geest

Belangrijk is om veel water te drinken na een sportmassage. Water helpt om (opgehoopte) vrijgekomen afvalstoffen goed af te voeren en het lichaam te reinigen. Omdat een sportmassage veel aandacht op bepaalde gebieden legt, kan je lichaam tijdens en na de massage soms wat beurs aanvoelen. Als je een kwalitatief goede massage hebt gehad, voel je je na twee dagen een stuk beter. Een sportmassage mag niet worden toegepast bij koorts, een ontsteking of wond van de huid of na een spierscheuring of kneuzing. Bij het laatste raden wij u dan ook aan om contact op te nemen met FysioSahiner.